Začínáte a končíte na úřadě
Ještě než začnete vůbec přemýšlet o stavbě domu, povedou Vaše kroky na příslušný stavební úřad. Musíte s ním totiž projednat stavební záměr a zjistit případná regulativa výstavby (Územní plán obce Vás může omezovat např. v typu střechy, umístění stavby na pozemek apod.). Nedoufejte, že na úřadě jen dostanete seznam všech dokumentů a razítek, které je potřeba opatřit, a s úsměvem si odkráčíte domů. Někdy musíte z úředníka doslova dolovat, aby Vám vyjmenoval všechno potřebné. Teprve potom se pusťte do projektu domu.
Abyste ušetřili čas, máme pro Vás seznam všech dokumentů, které budete předkládat stavebnímu úřadu:
- Doklad o vlastnictví pozemku, na kterém budete stavět.
- Výpis z katastru nemovitostí (maximálně 90 dní starý).
- Souhlas všech vlastníků sousedních pozemků a staveb - musí uvést celé jméno, datum narození a podepsat vyjádření, že souhlasí se stavbou (v případě, že dům bude povolen na ohlášení stavby).
- Stanoviska dotčených orgánů - požární ochrana, krajská hygienická stanice, životní prostředí, vyjádření obce/města, památková péče, místní pozemní komunikace, průkaz energetické náročnosti budovy, odbor dopravy (pokud pozemek nemá sjezd z obecní komunikace), může být požadováno i vyjádření Policie ČR.
- Stanoviska vlastníků technické infrastruktury - přípojka vody, přípojka kanalizace, vsakování vody, přípojka elektřiny, plynu, sdělovacích kabelů (telefon, UPC apod.) + v případě zemních vrtů u tepelného čerpadla je potřeba vyjádření Báňského úřadu.
- Geodetické zaměření pozemku.
- Měření radonu na pozemku.
- Hydrogeologický průzkum.
- Kompletní projektová dokumentace dle vyhl. č. 499/2006 o dokumentaci staveb ve znění pozdějších předpisů.
Každá stavba dle svého charakteru musí před uvedením do provozu mít od příslušného stavebního úřadu udělen souhlas s užíváním stavby nebo kladné kolaudační rozhodnutí. O tom ale zase jindy.